JAWA 588 ROBBY ENDURO

JAWA 588 ROBBY ENDURO

   Jak jsem si udělal radost :-)
Protože mému staršímu synovi je už 15 let, tak jsem se svou precizností začal hledat malou motorku, kterou by mohl řídit s řidičákem AM, což je v dnešní době stroj se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 50 cm3 a konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km.h-1. Rozhodl jsem se tak k tomu, protože je to ideální prostředek k tomu aby se naučil zodpovědnosti, zjistil, že mu nikdo nedá nic zadarmo, jako my rodiče a trochu i učitelé na základní škole a tím pochopí a bude lépe připraven na přijímací zkoušky na střední školu.
   Skútry mě neoslovily a v podstatě jsem hledal takovou motorku, kterou jsem sám v mládí chtěl. Zjistil jsem, že Simson a podobné starší stroje nesplňují podmínku nejvyšší konstrukční rychlosti, takže jsem začal hledat v nových strojích. Protože jsem chtěl stroj, aby na něm kluci odlítali svoje mladická léta, a potom jsem se s ním potěšil i já mohl na něm jezdit například na houby, tak musel být kvalitní a zároveň aby mu šla zvednout konstrukční rychlost. Všechny mé požadavky splnil stroj JAWA 588 ROBBY ENDURO (http://www.jawa.eu/motocykly/jawa-50.htm).


   Nejprve jsem se synem zajel podívat do výrobního závodu v Týnci nad Sázavou. Přímo do závodu jsme se nedostali, ale při pohledu z venku se zde opravdu zastavil čas, najednou se ocitnete tak o 30 let zpátky. Nicméně v jedné budově mají ukázky produkce, kde narazíte jen na ochotu a opravdu profesionální přístup. Velmi mě potěšilo, že motorku si můžete v podstatě skombinovat s různých dílů, které uvidíte i na dalších typech, barvu či kombinaci barev si také můžete zvolit jakoukoli a pokud ji uvidíte na nějakém stroji, tak ji používají a je to bez příplatku. Což jsem využil a se synem jsem strávil moc hezký večer. Prostě vstřícné chování, které bych zde nečekal (vzhled socialistický, ale chování kapitalistické v dobrém slova smyslu).
   Horší to bylo s dodáním. Objednal jsem jí měsíc před synovými narozeninami a byl jsem ubezpečen, že to není problém, ale stejně to nedokázali split. Na jejich obhajobu může být, že to bylo o prázdninách v času letních dovolených, ale stejně. Veškeré papíry jsem dostal až 14dní po předání motorky, dejme tomu. Ale co mě překvapilo, že jsem po krátkém provozu, zjistil, že motorka nedobíjí baterii (12V). Jaké bylo překvapení, když jsem našel prázdný konektor, kde měl být regulátor. To by se nemělo stávat! Asi ji montovali brigádníci. Další překvapení mě čekalo, když bez zbytečných „keců“ se k tomu postavili čelem a regulátor mi zaslali, což se jen tak nevidí. Takže v konečném důsledku spokojenost.
   K motorce skoro nemám výhrady. Konstrukčně řešená precizně a kvalitně. Designově je pěkná, zvuk motoru moc hezký, motor asi Honda, takže nepředpokládám problém a spotřeba při záběhu a učení rozjezdů se synem cca. 2 litry, takže paráda. Jediné co bych trochu vytknul je „chcípání“ při studeném motoru, ale to je možná způsobeno, že je uškrcen výkon, nebo „neumím“ pracovat se sytičem. Popis karburátoru není, ale až ho rozeberu, tak to bude jasné :-) Nemyslím si, že to je konstrukční vada, jen doštelovat, možná vyčistit. Takže také spokojenost.
   Podmínka aby šel zvednut výkon (kutil Tim :-)), je též splněna. Lze dokoupit za cca. 1000Kč „rychlou sadu“, která by měla zvýšit výkon a rychlost. Skládá se z menší rozety, jiného vzduchového filtru a zároveň je výkon uškrcen na koleni z karburace do motoru. Pro zajetí nechám stávající stav, ale po zajetí a první servisní prohlídce tam přijde :-)

Komentáře

Mám též Jawu Robby

Mám též Jawu Robby a zajímá mě, kde sehnat "rychlou sadu" nebo na jakém odkazu, protože na internetu se mi ji nedaří najít. :\ Díky za odpověď.